See English Version

گزارش برگزاری همایش امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت


با استعانت و سپاس از خدای منان، در پی ماهها سعی و تلاش بی وقفه، اولین همایش ملی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت در تاریخ 16 مهرماه 1402، همزمان با روز جهانی غذا با همت موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، ذیل سایه و راهنمایی های استاد بزرگوار جناب دکتر سیدعلی مرتضوی ریاست محترم همایش و با همراهی و همیاری ارزشمند وزارت دفاع، نهادهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی همچنین حمایت بخش صنعت غذا بویژه شرکت صنایع پخت مشهد، شرکت 9595 و اتکا با موفقیت در مشهد مقدس برگزار گردید.

این همایش درجهت نقش آفرینی و گسترش دانش، انتقال یافته ها و تبادل دستاوردهای علمی در دستیابی به غذای سالم و کافی که همان مولفه های امنیت غذایی جامعه است هدف گذاری و اجرا شد. مراسم افتتاحیه همایش پس از تلاوت گزیده ای از کلام خداوند درخصوص غذا و پخش سرود ملی میهن، با ایراد سخنرانی ریاست موسسه پژوهشی جناب دکتر رضوی ادامه یافت. ایشان در صحبت خود به شعار امسال روز جهانی غذا با عنوان "آب زندگی است، آب غذا است" اشاره داشته و ضرورت توجه ویژه به مدیریت بحران آب در بحث تامین امنیت غذایی را خاطرنشان ساخت. همچنین با ذکر این که جایگاه ایران در حوزه رژیم غذایی سالم نامطلوب است و غذایی که تولید می‌شود آلاینده‌های زیست محیطی بسیاری دارد، به وظیفه سنگین زنجیره تولید و تامین غذا اشاره نمود. در ادامه پس از پیام رئیس همایش، دکتر مرضیه حسینی نژاد دبیرعلمی همایش گزارشی پیرامون مراحل علمی- اجرایی برگزاری و برنامه های همایش ارائه نمود. سپس با حضور اساتيد برجسته و ارائه سخنرانی های کلیدی و محوری بخش پانل اصلی و پانل های تخصصی ادامه یافت.  

در این همایش سه سخنرانان کلیدی استاد بزرگوار جناب دکتر اسکندر زند، دبیر کمیسیون شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مشاور وزیر جهاد کشاورزی ایران که پیشتر به مدت ۵ سال معاون وزیر جهاد کشاورزی و ریاست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را بر عهده داشتند؛ جناب دکتر مهدی خلج عضو محترم دبیرخانه تدوین سند امنیت غذایی و مشاور پیشین وزیر جهاد کشاورزی؛ و جناب مهندس بیشه سری مسئول محترم دفتر برنامه امنیت غذایی نظامی؛ پیرامون موضوع امنیت غذایی مهم که تنگنا و چالش فعلی بسیاری از جوامع است به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر اسکندر زند در سخنان خود با تاکید بر اینکه غفلت از گفتمان امنیت غذایی به مسئله امنیت ملی کشور لطمه می‌زند، عنوان داشت: "اگر فراوانی محصول باشد اما قدرت خرید و ثبات غذایی نباشد نمی‌توانیم ادعا کنیم که امنیت غذایی داریم. امنیت غذایی تنها در کشاورزی نیست و تمام بخش‌ها در آن نقش دارند، لذا باید برای امنیت غذایی جایگاه تعیین کرده و زیرساخت‌های آن را مشخص کنیم".  

وی افزود: عدالت غذایی و فناوری‌های نوآورانه که بتواند امنیت غذایی را تأمین کند از مباحث مهم دنیا است. حوزه کشاورزی و غذا از هم جدا نیستند و باید به هردوی آن پرداخته شود. باید ثبات و پایداری تغذیه و از طرفی سالم بودن مواد غذایی مورد توجه همگان قرار گیرد. بنابراین باید ابتدا به گفتمان تغذیه توجه کنیم و پس از ان به تنش‌ها و چالش‌های موجود در تغذیه و امنیت تغذیه بپردازیم.

در بخش پانل های تخصصی جمعا 24 سخنرانی از اساتید و صاحبنظران در چهار پانل با عناوین "کشاورزی، ایمنی و سلامت، اقتصاد و بازرگانی، و صنعت غذا" در حوزه های مرتبط ایراد گردید. همچنین حدود 130 مقاله در بخش نمایشگاه پوستری به نمایش گذاشته و در زمانهای مشخصی که در برنامه گنجانده شده بود امکان بازدید و بهره گیری از آن فراهم گردید.

بخش دیگری از برنامه همایش به میزگرد روز جهانی غذا با محوریت امنیت غذایی با حضور تنی چند از مسئولین اجرایی، صاحبان صنعت، چهره های تاثیرگذار، صاحبنظر و دست اندرکار اختصاص یافته و با مشارکت حاضرین در همایش به بحث و تبادل نظر در خصوص امنیت غذایی جامعه، چالش های این حوزه و گذار از تنگناهای موجود پرداخته شد.

از دیگر برنامه های این همایش " اولین رویداد ملی سبد غذایی مطلوب در اقتصاد خانواده" بود که با رویکرد رویت بخشی و ارزشگذاری ایده ها و طرح های فناورانه و نوآورانه به اجرا رسیده و در بخش اختتامیه معرفی آن صورت گرفت که با معرفی جوائز ارزنده اهدایی به برندگان این رویداد (تا هفته پژوهش در آذرماه 1402) همراه بود.

امید که ماهها تلاش، صرف وقت و هزینه در برگزاری این همایش بتواند بعنوان گامی در جهت رسیدن به جامعه ای بهره مند، به دور از فقر ، سالم، ایمن و سرشار از امنیت غذایی در همه آحاد و لایه های آن  مفید و موثر باشد.