See English Version

نخستین نشست کمیته‌ علمی همایش ملی پژوهش‌های کاربردی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت


نخستین نشست کمیته‌ علمی همایش ملی پژوهش‌های کاربردی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، این نشست متشکل از حضور 15 تن از اعضای کمیته علمی از موسسه، دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، دانشگاه شهید بهشتی و انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند و نمایندگان صنایع به‌صورت حضوری و مجازی، با موضوع بررسی محورهای اصلی و فرعی، تعیین سخنرانان کلیدی و نحوه بررسی مقالات برگزار شد.

دکتر سید محمدعلی رضوی رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در این نشست ضمن تقدیر از حضور اعضای کمیته علمی گفت: با توجه به سرفصل‌های تعریف‌شده و محورهای کلیدی که در این همایش پیش‌بینی‌شده است بتوانیم چالش‌های امنیت غذایی در سطح کلان و خرد را در کشور بررسی و در تأمین پایداری بلندمدت امنیت غذایی کشور گام‌های مؤثری برداریم.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به راهبردهایی جهت انجام مطالعات آینده در این حوزه اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت و اولویت بحث امنیت غذایی در حکمرانی کشور به نظر می‌رسد در این حوزه همکاران نخبه دانشگاهی به‌صورت ویژه می‌بایست ورود کرده و موضوع را به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود در نظر بگیرند.

دکتر سید محمدعلی رضوی در پایان گفتگوی خود به ایجاد و استقرار دبیرخانه دائمی این همایش ملی گریزی زد و گفت: استقرار دبیرخانه دائمی در محل موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی فرصتی است تا فعالان و صاحب‌نظران بتوانند به‌صورت مستمر و دائم ارتباط خود را در راستای بالای بردن سطح کمی و کیفی همایش‌های بعدی برقرار نمایند.

دیگر سخنران این نشست رئیس همایش بود که حرکت کشور به سمت بهبود امنیت غذایی را مثبت ارزیابی و گفت: همه دولت‌ها برای تأمین غذای جامعه خود حداکثر تلاش رادارند و با تحکیم بخشی زیرساخت‌های تولید غذا به فکر تغذیه سالم مردم خود هستند.

دکتر سید علی مرتضوی به بن‌بست‌های ایجادشده در این بخش اشاره کرد و گفت: انتظار داریم این همایش‌های علمی بتواند در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در این حوزه کمک کند و به امنیت پایدار در این بخش برسیم.

رئیس این همایش ملی در جمع‌بندی سخنان خود از تمامی فعالین و زحمت کشان زنجیره تأمین تا عرضه مواد غذایی تشکر و ابراز امیدواری کرد که با تعامل مثبت بین صنعت و دانشگاه بتوانیم موجبات افزایش سطح سلامت جامعه در این حوزه استراتژیک را بالا ببریم.

در ابتدای این نشست خانم دکتر حسینی نژاد دبیر علمی همایش گزارش مختصری از فعالیت‌های انجام‌شده در راستای برگزاری همایش ارائه کرد.

 این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید در مورد نوع و نحوه اجرای پنل های علمی، سخنرانان کلیدی و محوری، زمان‌بندی و اجرای برنامه‌ها، نحوه اطلاع‌رسانی رویدادها تا روز همایش و پوشش خبری رخدادها، بحث و تبادل‌نظر شد.

لازم به یادآوری است این همایش ملی در تاریخ 24 مهرماه سال جاری (1402) هم‌زمان با روز جهانی غذا با حضور جمع کثیری از اندیشمندان، صاحب‌نظران، مقامات سیاسی و علمی ملی، بین‌المللی و صاحبان صنایع در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد.