See English Version

برگزاری نکوداشت استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس کنفرانس: دکتر سید علی مرتضوی


مراسم نکوداشت دکتر سیّد علی مرتضوی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس همایش پژوهش‌های کاربردی در امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت، عصر دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از اساتید، صاحبان صنایع، دانشجویان و متخصصین علوم صنایع غذایی و حوزه‌های مرتبط در تالار ابونصری هروی دانشگاه فردوسی برگزار شد. در این مراسم دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، عباس ابراهیمی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، دکتر منوچهر وثوقی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، دکتر فخری شهیدی، استاد پیشکسوت گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر اژدری، مدیرعامل کارخانه قند تربت‌حیدریه، دکتر علی حائریان، عضو شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه، همچنین چند تن دیگر از مسئولین دانشگاه و دوستان استاد به ایراد سخنرانی پرداخته و پیرامون سجایای علمی و اخلاقی دکتر مرتضوی صحبت کردند.

پس از پخش مستندی از زندگی استاد، در بخش بعدی مراسم استاد سید علی مرتضوی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان به‌مرور خاطرات و تجربیات چند دهه فعالیت در عرصه دانش، پژوهش و صنعت پرداخت.

این مراسم با تقدیم هدایا به دکتر سیّد علی مرتضوی و گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.

دکتر علی مرتضوی، در سال 1316 در شهرستان ری دیده به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در ری و تهران به انجام رسانده و سپس جهت تحصیل به کشور آلمان سفر نمود.

ایشان پس از اخذ مدرک دکترای میکروبیولوژی مواد غذایی از دانشگاه هوهنهایم در سال 1352 به کشور بازگشته و در انستیتوی تحقیقاتی تغذیه و صنایع غذایی ایران و سپس از سال 1354 به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به کار گردید.

موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با قریب چهار دهه همکاری از سال‌های ابتدای تأسیس، دیرینه‌ترین سابقه بهره‌مندی از دانش و تجربیات این استاد برجسته را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. دکتر مرتضوی در سال 1363 تا 65 ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مرکز خراسان را بر عهده داشت و در سال‌های بعد با عضویت در هیات اجرایی این سازمان و کمیته علمی گروه کشاورزی و صنایع غذایی، چه به‌عنوان مشاور عالی و چه در جایگاه عضو پیوسته و حقیقی بالاترین شورای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری سازمان مزبور، در طراحی شالوده این مجموعه تا استقلال و توسعه تدریجی آن به پارک علم و فن‌آوری و پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی در دهه 90، تأثیرگذار و نقش‌آفرین بود. با تداوم سیر تحول سازمانی و استقلال موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، گام‌به‌گام همراهی ایشان به نیکوترین و ثمربخش‌ترین شکل میسر، تجلی‌یافته است. در این مسیر، پذیرش مسئولیت ریاست همایش پژوهش‌های کاربردی در امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت» و نقش ارزنده ایشان در پیشبرد اهداف این گردهمایی ملی که هم‌زمان با روز جهانی غذا و با حضور اندیشمندان، پژوهشگران، دانشجویان، صاحبان و متخصصین صنایع از سراسر کشور در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد گردید، برگ دیگری از افتخارات این موسسه پژوهشی به شمار می‌رود.